trekking-, 'randonneuse'- of gravelfietsen : WAT ZIJN DE VERSCHILLEN?

Als je een fietstocht plant, is een van de cruciale vragen het kiezen van de juiste type fiets. De trekking-, randonneuse- en gravelfietsen zijn allemaal geschikt om mee te reizen, maar er zijn wel degelijk verschillen tussen hen. In dit artikel vertellen we je meer over hun respectieve kenmerken.

De trekkingfiets is de klassieke reisfiets. Comfortabel en duurzaam, met het uiterlijk van een stadsfiets, is hij net zo geschikt voor een ritje op de RAVeL als voor een wereldreis.  Dankzij het stevige stalen frame en de bagagedrager kun je de fiets laden zonder hem te beschadigen.

Uitrusting
Met een geschikte bagagedrager achterop kun je tot 40 liter en 25 kg bagage vervoeren. Reis je voor een lange tijd of gedurende een koude periode? Je kunt de fiets uitbreiden met een voorbagagedrager, die aan weerszijden van het voorwiel wordt gemonteerd. 

De positie
De trekkingfiets staat bekend om zijn comfort. Je zit redelijk rechtop en het stuur is plat. Je kunt gemakkelijk remmen en schakelen zonder voorover te leunen. Het zadel van een trekkingfiets is vaak gewatteerd voor maximaal comfort tijdens je fietstochten.

De randonneuse

De randonneuse lijkt op een trekkingfiets wat uitrusting bedreft: stalen frame en bagagedrager. Het grote verschil is dat hij net als een koersfiets een racestuur heeft.

Uitrusting

Net als de trekkingfiets is er een bagagedrager achterop waar je tot 40 liter en 25 kg bagage vervoeren, en is er de mogelijkheid om een een bagagedrager aan het voorwiel te plaatsten.

De positie
Doordat deze fiets een racestuur heeft, is de positie dynamischer. Het is geschikt voor langere afstanden omdat er verschillende posities zijn voor de handen, waardoor afwisseling mogelijk is.

De gravel

De gravelfiets is de laatste jaren erg in de mode. Het is een kruising tussen een racefiets en een trekkingfiets. Hij is veerkrachtig en veelzijdig en kan zowel over de weg als over grind- en modderpaden rijden.

Uitrusting
Deze fiets lijkt op de Randonneuse, maar er zijn toch enkele opvallende verschillen:

  • De wielen zijn dikker en hebben een kleinere diameter. Dit maakt dat de fiets op veel verschillende terreinen kan rijden en dat het speels en comfortabel is. 
  • Deze fiets heeft geen bagagedrager, maar er kan wel wat op getransporteerd worden. Deze set-up wordt bikepacking genoemd. Het is de meest volbrachte vorm van sportief, minimalistisch reizen. De lading is zeer beperkt, waardoor de fietser wordt aangemoedigd om alleen het hoognodige mee te nemen. De fietstassen zijn zo ontworpen dat ze aerodynamisch zijn, zodat ze het tempo niet vertragen en de inspanning tot een minimum beperken. Fietstassen worden meestal achter het zadel (zadeltas), in het frame (frametas) of op het stuur (stuurtas) geplaatst. Sommige rijders plaatsen kleine fietstassen op de voorvelgen om een paar liter te besparen.

De positie
De geometrie lijkt op die van een racefiets. Door deze sportievere houding kan de rijder  zich maximaal inspannen tijdens zijn rit.